האם היו נשים גלדיאטוריות בקיסרות הרומית?

תמיד ענינה אותי השאלה האם היו נשים לוחמות- גלאדיאטוריות בזירה? או כפי שאנשים רבים עדיין תוהים אם גלדיאטורים הנשי קיים או  הן פנטזיה הוליוודית בלבד. כידוע הנשים צפו במשחקים האלימים הללו מהקומה האחרונה של האמפיתיאטרון כיאה למעמדן הנמוך ויש לנו מעט מאוד תיעוד על אישה נלחמת כגלדיאטור שנקראה gladiatrix והמקרים הם נדירים אבל אין ספק שהיו. הלוחמת היתה כמעין דימוי אירוטי של אמזונה הנלחמת המחליפה את דימוי האשה הרומית המכובדת היולדת ומטפלת בצאצאים.

מאמר על הקולוסיאום התפרסם בגו- טרוול
 
 
Creative Commons License By Xuan Che
Marble, cm 197. Formerly at Villa d'Este
Capitoline Museum, Rome
 
בתקופת אוגוסטוס טרם בנית הקולוסאום נאמר שעל הנשים אסור להשתתף בקרבות בזירה, מכאן אנחנו יכולים להסיק שכן היו נשים לוחמות.  הקיסר דומיטיאנוס השתמש בנשים גלדאטוריות בתחרויות לחימה מול אנשים גמדים, תוך הדגשת דמותה של האשה החורגת מהדימוי הקלאסי ומהנורמה הנשית ותפקידה המסורתי בחברה ומולה ניצב הלוחם גלדיאטור שגופו מטופח ושרירי .

נירון גרם לנשים, גברים וילדים אתיופים להילחם בזירה כדי להרשים את טירידאטס הראשון, מלך ארמניה.  בכוונתו היתה לזעזע את הקהל שרגיל היה לדפוס של משפחה רומית מכובדת שהאם מגדלת את ילדיה בסביבה ביתית וליצור פרובוקציה.

ההיסטוריון הרומי, דיו קסיוס כתב על פסטיבל משחקי הגלדיאטורים אשר הוצגו בחסות הקיסר נירון,  שפסטיבל זה התקיים כמחווה לאמו. דיו קסיוס (ציטוט): "לכבוד אמו של נירון [Nero] שחגג פסטיבל מפואר והיקר ביותר, האירועים התרחשו במשך כמה ימים בחמישה או בשישה בתי אמפיתאטרון בעת ובעונה אחת ... (לדעתו) התצוגה הייתה בושה לאימפריה הרומית, כאשר בזירה הופיעו גברים ונשים , תזמורות, קרקס, הופעת-ציד .... ".

מאוחר יותר אנחנו קוראים שהקיסר נירון הסית את אנשיו לרצוח את אמו כדי לרצות את אשתו פופיאה
 סבינה. הרודן המושחת היה בעל כוח רב ולא היסס לרצוח סנאטורים ולהרוג את נשותיהם בקרבות בזירה. זו מהווה  הוכחה נוספת להמצאותן של  נשים אריסטוקרטית מפונקות שנלחמות על חייהן בזירה. ללא ספק הופעה כזו שעשעה את נירון .
 

Black and white mosaic detail from the Colosseum in Rome
Creative Commons License By Fluous, via Wikimedia Commons

טיטוס הקיסר קרא לא להשתמש בנשים בתחרויות הללו, הקיסר אדריאנוס אסר על מכירת שפחות והפיכתן לגלדיאטוריות, ולבסוף הקיסר ספטימיוס סוורוס מסיים את הקרבות  סביב 200 לספירה, כאשר  אסר על השתתפות נשים במשחקים.

מספר חוקרים וארכיאולוגים מצאו כתובות בלטינית חקוקות בתבליט המתאר נשים שהוכשרו והתאמנו בבתי ספר של הגלדיאטורים לדוגמה: אוסטיה שבאיטליה, מופיע תיאור של נשים שהן לא היו בנות מהמעמד הגבוה, ראש העיר רצה להעניק לצופים מופע מעורב בזירה  והחוקרים טוענים שיתכן שחלק מהלוחמות היו בנות לאבות גלדיאטורים .

ישנם  היסטוריונים אחרים שטוענים שהכוונה לנשים גלאדיאטוריות הן מה שאנו מכנים  Amazones שבט של לוחמות ממין נשי אמיצות או שנקראו gladiatrices.

 
Creative Commons License Margaret Gonzalez
 
saved to Art & Artifacts of Ancient Greece
Bronze figure of two women fighting

הרומאים בתקופת שלטונם חיפשו לחדש ולהפליא את הצופים בייצוגי המשחקים באמפיתיאטרון ובמשחקי הגלדיאטורים . הם מצאו שהרעיון של הגלדיאטריקס (נשים גלאדיטוריות) מבדר ומשעשע, או מגוחך לחלוטין  ויתכן שגלדיאטורים נשיים בזירה היו מעין חידוש. 

נמצאו ראיות שונות המוכיחות שנשים נלחמו בזירה כמו גלדיאטורים. בדרך כלל רוב הגלדיאטורים הגברים היו  שבויי המלחמה ועבדים אבל יש ראיות מפחידות בתיעוד הרומי שגם נשים רומיות עשירות נלחמו בזירה .

קיומן של גלדיאטורים ממין נקבה מתועדת בכתבי מלומדים רומים ובכמה מכתבי ההיסטוריונים הידועים והחשובים שהיו כמו  דיו קסיוס, טקיטוס , פטרוניוס ואחרים שתיעדו במהלך שלטונו של הקיסר נירון וכתבו על הלחימה ובתקופת שלטונו של הקיסר דומיטיאנוס. גם ההיסטוריון סנטוניוס( Suetonius) כתב שבתקופת הקיסר דומיטיאנוס הנשים נלחמו בזירה לאור לפידים ורק בלילה.

עדות ממשית המאשרת את קיומן של גלדיאטורים נשיים (gladiatrices) נמצא בתבליט שבמוזיאון הבריטי אשר הגיע מ- Halicarnassus (בודרום, טורקיה) המתאר שתי נשים לוחמות שנקראו "אכילה" ( 'Achillia' ) ו 'אמזון' אשר הם ללא ספק שמות נשיים. תבליט השיש, מהמאה הראשונה לספירה או השנייה, מנציח את המאבק בין שתי נשים גלדיאטורים וכנראה בגלל נדירותו של האירוע היה חשוב וראוי  להנציחו. בתבליט נראות שתי הנשים לבושות כמו גברים אך בעלי הבדלים משמעותיים: הן לא לובשות קסדות , הן מכסות את אזור חלציים (subligaculum) הן אוחזות במגן זרוע (נקרא מניקה), שתיהן מחזיקות Gladius (חרב) , שתיהן לובשות Ocrea, או נועלות מגף, על החלק התחתון של הרגל והן מחזיקות  מגן גוף הנקרא  scutum

 
Creative Commons License By Carole Raddato

התבליט מוכיח לנו שיש כאן תיאור של שתי נשים לוחמות והן שונות מתיאור הגברים בזירה והוכחה לכך שהן נשים כי הן ללא קסדה וידוע לנו כי מעטים מהגברים הגלדיאטורים שנלחמו היו ללא קסדה,  בדרך כלל הגברים היו  משוריינים באופן קל דבר שהעניק להם את היתרון של זריזות, ניידות ומהירות לעומת זאת בתבליט של גלדיאטורים הנשיים הן משוריינות בכבדות, ללא הקסדה, בעלות תספורת קצרה  ומדגישות את הצד הנשי שלהן.

ישנן שאלות נוספו ומסקרנות לא פחות. האם היו נשים אצילות שמיוזמתן נלחמו בזירה? מה הניע את הנשים הרומיות העשירות לקחת חלק בהצגה כגלדיאטור נקבה? טקיטוס (56 - 117) שהיה סנטור והיסטוריון של האימפריה הרומית, כתב : "נשים רבות  לא נלחמו  על כסף, כי כבר היה להן כסף. נשים אלה רצו תשומת לב, סוג של התרגשות, לשנות את חייהן המשעממים למדי! מעין ריגושים, ויש לשער שהיה להן אישור מהאפוטרופוס "הגברים". וזאת כל עוד הן לא קבלו שכר על השתתפותן הן לא הוכתמו "בכתם"  'infamia'  שהיה מנת חלקם של הגלדיאטורים שגויסו בתשלום לזירה.

אור חדש האיר את הנושא כשערכו ניתוח מחודש של פסל שנמצא במוזיאון בגרמניה שעשוי לחזק את  הסברה על  המצאותן של נשים לוחמות בזירה הרומית .הפסלון עשוי ארד מציג דמות של אישה-גלדיאטור.


 

The newly identified bronze statue reveals what may be a female gladiator standing in a victory pose, while looking down at what is presumably her fallen opponent.
Credit: Photo by Alfonso Manas, University of Granada


האישה חשופת חזה מניפה אובייקט דמוי חרמש בידה השמאלית. ההיסטוריון של המוזיאון מאנאס מאמין שהאישה מחזיקה סיקה, חרב קצרה, מעוקלת שנקשרת לכליו של גלדיאטור המכונה thraex, או תראקיה. Thraexes אשר בדרך כלל נלחם כשעל ראשו קסדת נוצות, ועל רגליו מגינים קטנים השומרים הרגליים והם עשויים מתכת, מאנס טוען שזו אשה הלובשת בד סביב איברי המין ושאר גופה עירום והיא לוחמת ואיננה חובשת קסדה כי היא במצב שלאחר הקרב שבו ניצחה ולכן היא הסירה את הקסדה והציגה את פניה לקהל .

ההיסטוריון  דוד. ס .פוטר(David S. Potter), חוקר מוביל בתחום הבידור בתקופה הרומית העתיקה, קבע שהיו גלדיאטורים נשיים. הם נחשבו בהחלט פינוק מיוחד. המופעים היו נדירים ולכן פורסמו ברבים כמשהו מרהיב ומיוחד שהולך להיות  (Pattyson, 2000).
ובמקביל למופעים הללו  הופיעו בכתובים צווים מטעם הקיסרים על איסור ההשתתפות של נשים בזירה. ואו הגבלת גיל הנשים, מתחת לגיל 20 איסור מוחלט על הופעתן בזירה וגברים מתחת ל 25 שנים, אבל גם לא פעם האיסור הוחלף בקנסות או בגינוי infamia (קולמן, 2000; Levrick )  צו זה היה חרוט על לוח ברונזה, והיה כתוב עליו (ציטוט חופשי) "לאסור  גיוס גלדיאטורים של בנות, נכדות, ונינות של סנטורים או אבירים, מתחת לגיל עשרים" ( Vesley, 1998, p. 91).
 
 
Copyright © the Museum

Oil lamp depicting a fallen gladiator
 of London. Reproduced by permission.
 

בספטמבר 2000, הוצגה תגלית חשובה במוזיאון בלונדון לאחר שנחפרו מספר קברים של גלדיאטורים שמתוארכים למאה הראשונה לספירה  באזור לונדון .   

בקברים נמצאו חפצים שניתן לשייכן לנשים, דבר המוכיח כביכול שהיו נשים לוחמות בזירה ולא רק בשל מקורות טקסטואליים של כתובות עתיקות  וטקסטים שהופיעו בכתובים על ידי היסטוריונים של התקופה העתיקה,  אלא ממצא ארכיאולוגי ממשי ראשון .
וכן נמצא  קבר אחד שהיה קצת מרוחק משאר הקברים מעין "מנודה" שעל פי הממצאים היה קבר של אשה מכובדת אבל שהוטלה ספק "במכובדות" שלה.  שברי עצמות שנמצאו שויכו לגופת אשה וזאת על סמך האגן הנשי של אשה בשנות העשרים לחייה.
בקברים נמצאו גם פכיות קטנות לשריפת שמן שרובן מעוטרות עם דמויות של אלים כמו איזיס או אנוביס, ודמות של מרקורי האל הפטרון של הגלדיאטורים והספורט וכן קערית שמן אחת עם דמות של אשה.

 
 
 

Creative Commons License By Carole Raddato

 

ממצאים אלה ואחרים מעלים את השאלה האם זו עדות לשרידיה של אישה גלאדיטורית. וכמובן ששאלה זו נותרת ללא מענה ומסקנה ודאית אבל אין ספק שמסקרנת מאוד לגבי עולם הספורט ומשחקי הזירה של קיסרות רומא העתיקה.

רוצים להמשיך לקרוא על הקולוסיאום? הכנסו לקישור הבא